måndag 8 juli 2013

Fyllda choklad kakor

Jag har haft så mycket för mig den senaste tiden så jag har inte hunnit publicera så många inlägg.
Men detta är något som jag ska bättra mig på:)

Men här kommer ett recept på riktigt goda choklad kakor som har en "hemlig" fyllning.



Så här smarriga blir dem, men dem är verkligen super enkla att göra :)

Recept:
150 gram osaltat smör (rumstemperatur)
3.8 dl socker
2 ägg
1 tsk äkta vanilj
5 dl mjöl
2 dl kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
+
ca 25 kolor (det kan vara rolo, eller center eller någon typ av choklad pralin)

Dekoration:
100 gram tempererad vit choklad (går även bra med mjölkchoklad)
eller
ca 1.5 dl Florsocker

Instuktioner:

Vispa ihop smör och socker tills det blir fluffigt, ca 5 min.
Tillsätt sedan vanilj och ägg, ett ägg i taget och vispa ordentligt emellan varje ägg.

I en separat skål blandar du det torra ingredienserna och blandar sedan ner det i två omgångar i din smör och ägg smet.
När du fått ihop en jämn deg (överarbeta den inte) så plastar du den och lägger i kylen i minst 1 timme.


Plocka fram ditt godis och ta av pappret från kolorna. Jag använde mig av dessa från Marabou, men det funkar nästan bättre med "center" eller typ "plopp".

Förvärm nu ugnen till 175 C.



Ta en degbit och platta ut den i handen, lägg en godis i och slut degen kring godisen.
Lägg sedan på en plåt.
Grädda sedan kakorna i ca 10-15 minuter. Dem ska ha börjat spricka ovanpå.


När kakorna har svlanat så ringlar du lite tempererad choklad ovanpå.

Dessa kakor är inte så söta i smaken, utan har den där härliga lilla "bittra" choklad smaken. Dem gister sig perfekt med kaffe eller ett stort glas mjölk.
Om du vill ha lite sötare kakor så kan du rulla den fyllda degbollen i rikligt med florsocker innan du gräddar kakorna.
Då blir dem dels sötare, men får även ett väldigt vackert utseende:)

Massa kärlek på er och Happy baking!

/ Jonnha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar