söndag 24 mars 2013

Här var det andra bullar

Bullan är ju något som är så otroligt gott och är ju aldrig fel till kaffet, mjölken, theet, colan eller ett sketet glas vatten. Bulla är alltid gott.

Och här är två lite annorlunda fyllningar.
Jag har använt mig av vanlig vetedeg och sedan kan man göra vilka bullar man vill:)

Den första jag gjort är chokladbullar med vita chokladbitar och råsocker.

Den här bullen är inte så söt och eftersom jag använt ett kakaosmör och stora bitar av vitchoklad så blir det inte att det rinner ut någon choklad som riskerar att bli bränd.
Ingredienser/ instruktioner:
  • 150 gram smör (rumstemperatur)
  • 1 dl socker
  • 2 msk kakopulver
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 150 gram vitchoklad (grovhackad)
Blanda samman alla ingredienser, utom vitchoklad till en jämn smet.
Kavla ut din vetedeg och bre sedan smeten på degen och strö över den vita chokladen. Och gör sedan vilka bullar du vill. Jag strödde även lite råsocker över dem.
Den här bullan är inte jätte söt men fruktansvärd god till kaffet.
Den andra bullan jag gjorde var typ en butterkaka med en "lime-twist".
Jag gjorde som en vanlig butterkaka med vaniljkräm men jag har fyllt den med ett lime smör och sedan dekorerat med en limeglasyr. Oerhört fräsch i smak och riktigt god.

Ingredienser/Instruktioner:
  • 150 gram smör (rumstempererad)
  • 1 dl socker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • rivet skal från 1 1/2 lime
  • 2 msk florsocker + några droppar lime
  • vaniljkräm (recept här)
Blanda samman smör, socker, vaniljsocker och limeskal. Sedan kan du använda fyllningen till vilka typ av bullar du vill. Du kan göra som en butterkaka eller göra vanliga bullar och kanske servera med vaniljkräm eller skippa helt.
Glasyren gör du lätt genom att blanda florsocker med lime och sedan hälla över dem kalla bullarna.



Lycka till!


/ Jonnha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar