lördag 2 mars 2013

Färgglada Chokladbolls-bollar

När jag var ung så var jag och mina systrar beroende av chokladbollar. Alltid när det var dax att baka så var det chokladbollar som stod på menyn.
Vi brukade också variera formatet på chokladbollssmeten.
Ibland gjorde vi vanliga bollar, ibland stora eller små ibland hällde vi bara smeten i dessertglas och ibland så använde vi pepparkaksformar för att få till figurer av smeten:)
Ja fantasin hade inget slut.
Idag ville jag återuppleva detta när det nu idag är Grimm-maraton för mig och min man:)
Så här kommer en steg-för-steg beskrivning för hur du kan göra färgglada glittriga chokladbollar. Dessa passar perfekt till påsk och jul eller kanske som "Schlager-bollar" kvällen till ära:)


Det du behöver är:
1 sats med chokladbollar.
200 gram vit choklad
Chokladfärg, gärna metallic så det glittrar (finns att köpa här: strössel&annat)

Instruktioner:

Vi börjar med att göra smeten.
Blanda ihop:
100 gram smör (rumstemperatur)
3 dl havregryn
1 dl socker
2.5 msk kakao
0.5 tsk äkta vanilj
2 msk kokt kallt starkt kaffe

Blanda detta till en jämn smet och rulla sedan små bollar och lägg dem i frysen i ca 10-15 minuter så dem blir fasta och lite hårda.

Nu gör vi lite effekt på dem:)

Hacka chokladen och dela upp jämt i tre olika skålar.
Smält sedan chokladen som är i en av skålarna.


När du har smält chokladen så blandar du i färg för att få den kulör du vill ha.


Doppa sedan chokladbollarna och lägg på ett bakplåtspapper. Ställ sedan chokladbollarna i kylen så att dem blir fasta.

Här är några fler färger jag gjorde. Sedan när dem har blivit fasta och chokladen är helt torr efter att ha varit i kylen så torrborstar du dem med samma färg som du färgade chokladen med.

Och här är resultatet:)
Vet inte om det syns så bra på bilderna hur mycket dem glittrar, men det gör dem och riktigt goda är dem också:)

Lycka till!

/ Jonnha


2 kommentarer:

  1. Vilken rolig idé och va snygga dom blev!

    SvaraRadera
  2. Tack så hemskt mycket Karin vad snällt av dig <3

    SvaraRadera