söndag 3 februari 2013

Solros cupcake

En cupcake kan ju vara lite skojig på det vis att det finns inga gränser för hur du kan dekorera den.
Så jag fick lite inspiration ifrån Hello cupcake.
Min farfars favorit blomma var just solrosen så då tänkte jag att varför inte.

Så här är en liten solros.

Det du behöver är en vanlig cupcake och en mini cupcake (eller en liten rund utstansad kaka) och en ziplock-påse eller engångs-sprits, samt gul smörkräm (här finns recept).

Ziplock-påsen har jag förstärkt med tejp och sedan klippte jag en trekant i påsens förstärkta hörn.

Nu har du med hjälp av en simpel påse en löv-tyll. Så effekten blir som på bilden små löv. Det gäller att hålla jämt tryck på påsen och tryck inåt mot cupcaken och långsamt släppa på trycket när du drar bort påsen från cupcaken. Du kan gärna öva lite på en tallrik så att du får in rätt teknik. De två spetsiga kanterna ska vara ner mot bordet och uppåt (hoppas det framgår hur man ska göra).



Stapla den lilla på den stora med lite smörkräm emellan och börja sedan att spritsa "solros-taggarna" längst nere på mini cupcaken och arbeta dig runt.

När du har kommit ett varv runt så fortsätter du något till varv så att det liknar mer en solros.
Här är resultatet, en liten solros:)

Jag lade sedan till några gröna blad för att få en snyggare blomma. Jag använde mig av samma teknik fast med grön smörkräm. Med med eller utan blad så är det gott :)

Lycka till!

/ Jonnha







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar