fredag 22 februari 2013

Red velvet cake

Är det någon kaka man hört talas om den senaste tiden (då menar jag dem senaste åren och om man läser bakbloggar, eller ser mycket på bakprogram) så är det ju red velvet.
Det är red velvet cake, tårta, cupcakes, cookies, brownie, cake pops och mycket mer. Hittade till och med ett recept på "red velvet cake ice cream"!
Vad F*n det nu är(?)

Men här kommer nu ett recept på underbar red velvet kaka.
Jag ska personligen använda denna till en bröllopstårta till helgen, men tänkte passa på att dela med mig lite.
Detta underbara recept har jag hittat inne hos Lisa på Sockerrus. Om ni inte har tittat in på hennes blogg tidigare så rekommenderar jag er varmt det.

Men nu till kakan :)

Ingredienser:
  • 1  2/3 dl mjölk
  • 2/3 msk vinäger (ex vitvin eller äppelcider, men annan vinäger går oxå bra)
  • 80 g rumstempererat smör
  • 3 dl socker
  • 2 ägg
  • 45 ml röd hushållsfärg (el 2 msk röd pastafärg)
  • 1,5 msk kakao
  • 0,5 tsk äkta vaniljpulver 
  • 3  3/4 dl mjöl
  • 2/3 tsk salt
  • 2/3 tsk vinäger (ex vitvin eller äppelcider, men annan vinäger går oxå bra)
  • 2/3 tsk bikarbonat
Instruktioner:
Förvärm ugnen till 175 C.

Blanda vinägern med mjölken och låt det stå i ca 10 minuter. Mjölken kommer då att bli tjock som typ filmjölk, detta är substitut för "buttermilk" som man kan finna i amerikanska recept.
Vispa samman smöret och sockret så att det blir fluffigt.
Blanda i en separat skål kakao, röd hushållsfärg och vanilj. Det blir en sörja i början men fortsätt bara blanda så blir det tillslut en sådan här pasta.
Tillsätt äggen ett i taget och låt det blandas ordentligt emellanåt. Knäck äggen också och kasta inte i dem hela som man kan tro av denna bild:P

Tillsätt nu färg- och kakaopastan, lite i taget så det blandas ordentligt.
Sedan är det dax att blanda i mjölken och mjölet (jag siktar alltid mjölet så det inte klumpar sig). Blanda detta väl.
I en liten skål blandar du bikarbonat och vinäger, och då bubblar det till så här skoj. Blanda sedan ner det i smeten.
Häll sedan smeten i en form, jag använde mig av en 20 cm men Sockerrus använder en form på 24-26 cm. Grädda sedan i ca 35-40 minuter (om du använder 20 cm som mig)
Ta ut kakan när du kan sticka en tandpetare i den och tandpetaren kommer ut ren.
Låt sedan svalan i ca 20 minuter i sin form innan du lägger den på ett bakgaller eller ett sockrat smörpapper.

Sedan är kakan klar och du kan fylla den med nästintill vad som helst. Fyll den med en creamcheese frosting, glasscreme, ganache eller varför inte vanlig Swiss Meringue Buttercream.
Eller strunta i fyllning och kryp upp i ett hörn och tryck till sista smulan :P

Lycka till!

/ Jonnha








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar